Azotowanie jest wolniejsze i przez to droższe, a ponadto stawia pewne wymagania wobec metali stopowych w stali, aby móc tworzyć stabilne azotki. Zaletą azotowania jest to, że można go wykonywać w niskich temperaturach, tworzy bardzo twardą powierzchnię, a proces pozostawia na niej pewne ściskanie naprężeń szczątkowych, co jest dobre dla właściwości zmęczeniowych.

Łożyska kulkowe a hartowanie

Niska temperatura podczas obróbki jest korzystna, ponieważ nie ma żadnych negatywnych skutków dla stali, takich jak wyżarzanie. W przypadku wałów korbowych pracujących na łożyskach wałeczkowych preferowane jest zastosowanie nawęglania ze względu na wysokie naprężenia stykowe Hertza w takich zastosowaniach. Podobnie jak azotowanie, nawęglanie również pozostawia na powierzchni pewne ściskające naprężenia szczątkowe. Wybierz więc też łożyska kulkowe.

Zestaw łożysk kulkowych

Niektóre drogie, wysokowydajne wały korbowe wykorzystują również przeciwwagi z metali ciężkich, aby wał korbowy stał się bardziej kompaktowy. Najczęściej stosuje się stop wolframu, ale używa się również uranu zubożonego. Tańszą opcją jest użycie ołowiu, ale w porównaniu z wolframem jego gęstość jest znacznie niższa.

Wał jest poddawany różnym siłom, ale z reguły musi być analizowany w dwóch położeniach. Po pierwsze, może dojść do uszkodzenia w miejscu maksymalnego zgięcia; może to być w środku korby lub na obu jej końcach. W takim stanie awaria jest spowodowana zginaniem, a ciśnienie w cylindrze jest maksymalne. Po drugie, korba może ulec uszkodzeniu z powodu skręcenia, dlatego należy sprawdzić, czy nie występuje ścinanie korby w pozycji maksymalnego skręcenia. Ciśnienie w tym położeniu jest ciśnieniem maksymalnym, ale tylko ułamkiem ciśnienia maksymalnego.

Łożyska kulkowe a przeciwwagi

Łożysko igiełkowe to specjalny rodzaj łożyska igiełkowego, w którym stosuje się długie, cienkie wałeczki cylindryczne przypominające igły. Zwykłe rolki łożysk tocznych są tylko nieznacznie dłuższe niż ich średnica, ale łożyska igiełkowe mają zwykle rolki, które są co najmniej cztery razy dłuższe niż ich średnica. Jak wszystkie łożyska, są one używane do zmniejszenia tarcia obracającej się powierzchni.

W porównaniu z łożyskami kulkowymi i zwykłymi łożyskami wałeczkowymi, łożyska igiełkowe mają większą powierzchnię styku z zębatkami, dzięki czemu mogą przenosić większe obciążenia. Są one również cieńsze, dzięki czemu wymagają mniejszego odstępu między osią a otaczającą je konstrukcją.

Łożyska igiełkowe są szeroko stosowane w częściach samochodowych, takich jak czopy wahaczy, pompy, sprężarki i przekładnie. Wał napędowy pojazdu z napędem na tylne koła ma zazwyczaj co najmniej osiem łożysk igiełkowych (po cztery w każdym przegubie U), a często więcej, jeśli jest szczególnie długi lub działa na stromych zboczach. blok poduszki jest cokół używany do zapewnienia wsparcia dla wału obrotowego z pomocą kompatybilnych łożysk i różnych akcesoriów. Materiał obudowy bloku poduszek jest zazwyczaj wykonany z żeliwa lub staliwa. Blok poduszki zwykle odnosi się do obudowy z dołączonym łożyskiem tocznym. Blok poduszki odnosi się do każdego zamontowanego łożyska, w którym zamontowany wał znajduje się w płaszczyźnie równoległej do powierzchni montażowej i prostopadłej do linii środkowej otworów montażowych, w przeciwieństwie do różnych typów bloków kołnierzy lub zespołów kołnierzy.